Postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace je stanoven zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který stanoví podmínky, za kterých organizace poskytuje informace o své činnosti. Nevztahuje se na postup při poskytování informací, který je upraven zvláštními předpisy.
SUŠ je za podmínek stanovených tímto zákonem povinna poskytovat informace vztahující se k její činnosti. Tyto informace poskytuje na základě žádosti nebo zveřejněním. Informací, kterou je škola povinna poskytnout, je faktický údaj týkající se její činnosti, nikoli však komentář, názor na určitou skutečnost, výklad právního předpisu apod.
Žadatelem o informaci může být každá fyzická či právnická osoba, to znamená také územní samosprávný celek, jiný orgán státní správy, hromadný sdělovací prostředek apod., která žádá informaci, bez ohledu na důvod svého zájmu o informaci.
Zveřejněnou informací je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, umístěná ve veřejné knihovně nebo s možností dálkového přístupu (pomocí telekomunikačního zařízení).
Doprovodnou informací je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (např. údaj o jejím původu, existenci, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a dalších důležitých rysech).
Škola nesmí poskytnout informaci, která
– je v souladu se zákonem č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, a nařízením vlády č. 246/1998 Sb., kterým se stanoví seznamy utajovaných skutečností, označena za utajovanou skutečnost, ke které žadatel nemá oprávněný přístup, vypovídá o osobnosti a soukromí fyzické osoby, zejména o jejím rasovém původu, národnosti, politických postojích a členství v politických stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti, zdraví, sexuálním životě, rodinných příslušnících a majetkových poměrech, pokud tak nestanoví zvláštní zákon (např. § 8 odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, § 9 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě) nebo s předchozím písemným souhlasem žijící dotčené osoby. Jestliže dotčená osoba nežije, lze informaci o ní poskytnout jen za předpokladu, že bude zachována její lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno její dobré jméno. (Ochranu soukromí a osobnosti fyzické osoby poskytují také zvláštní zákony, např. zákonč. 256/1995 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech, občanský zákoník. Požadavky na ochranu osobnosti a soukromí stanovené těmito zvláštními předpisy jsou zásadně do zákona č. 106/1999 Sb. převzaty,
– je označena za obchodní tajemství ve smyslu § 17 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Za porušení obchodního tajemství se nepovažuje poskytnutí informací týkající se rozsahu a příjemce prostředků ze státního rozpočtu (výše neinvestičních prostředků přidělených jednotlivým školám, předškolním a školským zařízením, výše dotací poskytnutých jednotlivým soukromým školám, předškolním a školským zařízením atd.),
– byla získána od osoby, které informační povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí. Jedná se o informace, které školský úřad získal od osob v souvislosti s plněním svých úkolů, které ovšem překračují zákonný rozsah sdělení nutný pro splnění těchto úkolů a přitom nejsou chráněny podle písmena b) a c)
– se týká probíhajícího trestního řízení, rozhodovací činnosti soudů, nebo jejíž poskytnutí by bylo porušením ochrany duševního vlastnictví (zejména ochrana podle zákona č.81/2005 Sb., autorský zákon. Ochrana podle tohoto zákona je poskytována dílům literárním, vědeckým a uměleckým, která jsou výsledkem tvůrčí činnosti autora. Takové dílo nelze poskytovat jiné osobě, zveřejnit či s ním jinak nakládat bez souhlasu autora. Autorská ochrana není poskytována informacím obsaženým v dílu jako takovém. V rámci resortu se tato ochrana týká např. individuálně schválených učebních dokumentů soukromých škol a projektů žadatelů o poskytnutí dotace).
SUŠ smí omezit poskytnutí informace, pokud se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům vydaným ředitelem SUŠ. Omezení práva na informaci znamená, že škola poskytne požadované informace po vyloučení údajů, které škola nesmí poskytnout.
Vyřizování žádosti o poskytnutí informací
Žádost o poskytnutí zveřejněné informace se zpravidla vyřizuje poskytnutím údajů o zveřejnění. Sdělení žadatele, že trvá na poskytnutí informace, se považuje za nové podání žádosti. Pokud ze žádosti není zřejmé, že směřuje vůči škole, nebo kdo žádost podal, ředitel školy ji bez dalšího šetření odloží. Taková žádost není podáním ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., nepodléhá evidenci písemných žádostí o poskytnutí informace. Pokud je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována nebo je formulována příliš obecně, vyzve ředitelství školy žadatele ve lhůtě do sedmi dnů ode dne doručení žádosti, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne pověřený o odmítnutí žádosti. Pokud je požadovaná informace mimo působnost školy, bude žádost odložena a důvod odložení bude ředitelstvím školy sdělen do tří dnů žadateli (zákon č. 106/1999 Sb. nestanoví postoupit žádost příslušnému orgánu). Ředitelství školy poskytne žadateli informaci nejpozději do 15 dnů ode dne doručení žádosti případně ode dne upřesnění žádosti. O formě, v jaké bude informace poskytnuta, rozhoduje pověřený pracovník. Patnáctidenní lhůtu může pověřený pracovník prodloužit nejvýše o 10 dnů pouze z následujících důvodů:
– vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jediné žádosti
– konzultace s jiným orgánem státní správy, který má vážný zájem na rozhodnutí o žádosti.
Pověřený pracovník je povinen prokazatelně (písemně) informovat žadatele o prodlužení lhůty a důvodech prodloužení, a to ještě před uplynutím patnáctidenní lhůty.
Pokud organizace odmítne zcela nebo zčásti poskytnout žadateli informace, vydá o tom ve lhůtě do 15 dnů, popřípadě prodloužené lhůtě o 10 dnů, rozhodnutí. Rozhodnutí se nevydá v případě odložení věci (čl. 2 a 4). Rozhodnutí je správním rozhodnutím ve smyslu § 46 zákona č. 71/1967 Sb. a musí obsahovat následující náležitosti:
– název a sídlo organizace,
– číslo jednací a datum vydání rozhodnutí,
– označení žadatele o informaci (jméno a příjmení fyzické osoby, název a sídlo právnické osoby),
– výrok, který obsahuje samotné rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace požadované žadatelem,
– odůvodnění, které obsahuje důvod zamítnutí poskytnutí informace, včetně každého omezení práva na informace s uvedením ustanovení příslušných právních předpisů,
– poučení o odvolání, které obsahuje poučení o místu, formě a době odvolání,
– vlastnoruční podpis ředitele školy nebo jejího statutárního zástupce s uvedením jména, příjmení a funkce,
– jméno, příjmení a funkce pověřeného pracovníka .
Proti rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace lze podat odvolání prostřednictvím Střední umělecké školy v Ostravě k odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, a to do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.
Evidence žádostí o poskytnutí informace
Žádosti o poskytnutí informace eviduje hospodářsko-správní pracovnice Střední umělecké školy v Ostravě. Evidence obsahuje:
– datum doručení žádosti, věc, číslo jednací,
– jméno, příjmení žadatele (název, sídlo) spojení na žadatele,
– datum vyřízení žádosti.
Údaje v evidenci žádosti jsou ochráněny podle zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
Ekonomicko správní pracovnice fax: 596 113 965, tel.: 596 113 966, info@sus-ostrava.cz
Mgr. Zdeňka Štíhlová
zástupkyně ředitele
tel.: 596 114 985, zdenka.stihlova@sus-ostrava.cz
Vladimíra Smoleňová
studijní záležitosti
tel.: 596 114 985/kl. 14, studijni@sus-ostrava.cz
Sazebník úhrad za poskytování písemných informací
V souvislosti s poskytováním informací v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vydává Střední umělecká škola, Ostrava, Poděbradova 33 sazebník úhrad nákladů spojených s vyhledáváním a poskytnutím požadované informace.
Osobní náklady
Účtují se skutečné mzdové náklady zaměstnance vyhledávajícího informaci. Vychází se z průměrné hodinové mzdy. Výsledná částka se zaokrouhluje na celé koruny dolů.
Částky stanovené sazebníkem úhrad jsou splatné na základě složenky nebo pokladního dokladu vystaveného v kanceláři školy na částku podle vyúčtovaných nákladů spojených s vyhledáním a poskytnutím požadovaných informací pověřeným pracovníkem sekretariátu.
Přijímání a vyřizování stížností
Vyřizování stížností, oznámení a podnětů je upraveno zákonem č. 500/2004 Sb., část sedmá, hlava 1§ 175. Správní orgány a účastníci řízení, část třetí Průběh řízení, část čtvrtá Přezkoumávání rozhodnutí a část pátá Výkon rozhodnutí
Pracovníci kompetentní k přijímání a vyřizování stížností:
Mgr. Martin Mikolášek ředitel
tel.: 596 114 985, martin.mikolasek@sus-ostrava.cz
v případě nepřítomnosti ředitele
Mgr. Zdeňka Štíhlová zástupkyně ředitele
tel.: 596 114 985, zdenka.stihlova@sus-ostrava.cz