Kopie maleb
Barbora Harajová, Nina Malyjurková, Klára Ciesarová, Lily Thai, Sabina Andrysová a Michail Jimnopulos, kopie podle Davida Hockney, 150 x 300, olej na plátně, 2015
Kopírování maleb mistrů patří, mimo jiné, k jednomu ze základních pilířů vzdělávacího programu užité malby. Na naší škole však není limitováno pouze kopiemi tzv. starých mistrů, nýbrž jsme hranici posunuli i na dnes již klasické ikony malby 20. století. Cílem tohoto vyučovacího modulu je proniknutí do malířského myšlení těchto mistrů, cvik oka a ruky a do jisté míry také disciplinovanost v podřízení se „diktátu malby“ zkušenějších tvůrců. V žádném případě však nejde o falza, ale o co nejzdařilejší reprodukce předloh. Žáci se učí co nejzdatněji pochytit malířské postupy doby, ze které kopírovaná malba pochází (jiné byly v 17. století, jiné v 19. století a odlišné také ve 20. století), rukopis umělce a atmosféru malby. Poslední léta jsme zavedli také kopie maleb, které jsou složeny z vícero formátů, tvořící ve výsledku jeden celek. K tomu nám výtečně posloužil britský malíř David Hockney. Cílem této metody je v co největší míře minimalizovat případné odchylky od původní předlohy – žáci musejí pracovat jak individuálně, každý na své dané části malby, tak týmově, aby žádná část nevyčnívala z celku. Pokud to situace dovolí, kopírují žáci malby přímo podle originálů. Ne vždy je však toto možné. Pak kopírujeme podle kvalitních reprodukcí, tedy nekopírujeme malbu, ale reprodukci malby.